KEPADA PENGUNJUNG BLOG AKU SILA KLIK BOM NI YE!!

KeHaMilaN

Posted by oYa - -

ermmm hari ni..aku nak sentuh sikit tentang kehamilan..ops!! bukan aku ek..aku rehat dulu utk 3,4 tahun akan dtg hahahaha... sememangnya kan isu kehamilan ni mmg sensitif bagi mereka yang dah berumahtangga.... anak merupakan rezeki dari Tuhan...tapi rezeki itulah yang susah nak dapat..hingga menunggu berpuluh2 tahun masih tak dapat seorang pun anak....

ermmm aku sebenarnya mmg bersimpati pada mereka yang lambat atau masih lagi takde anak ni....mesti mcm2 dalam kepala kan...bila tgk org lain sumer dah ada anak..tentu terdetik di hati ingin merasai gelaran ibu atau bapa kan....

aku mempunyai sebilangan kawan yang memang masih takde anak walaupun berpuluh tahun kawen....dah mcm2 cara dan tempat berubat..tapi still tak berhasil dan akhirnya terpaksa ambil anak angkat....

korang rasa ape punca utamanya ek?

kebanyakan orang kata kes " kegemukan" penyebab utama susah nak mengandung ni coz byk sgt lemak kat perut tu...ada juga kata terlampau kuat "sengugut" tiap kali period dan ada juga kata kes terlampau banyak mengambil "ubat-ubatan utk kecantikan" sewaktu remaja ...adoi!!!! mana satu ek... tapikan kebanyakan mereka yang susah nak mengandung ni selepas kawen period terus jadi tak teratur... kekadang tak dtg sebulan..ingatkan pretnen padahal takde pun..alih2 bulan seterusnya datang plak... aisey... ramai gak member2 yang mengadu kat aku kata period tak betul lepas kawen.....pesal ek...HORMON KAWEN KE huhuhuhhu

bagi aku sumer tu bergantung pada rezeki lah kan...tgk aku lah walaupun gemuk aku still leh banak..walaupun sengugut aku kuat yang amat2 kuat masa anak dare dulu tapi still subur (heheheh)...tapi apa2 pun period aku normal tak plak bermasalah lebih2 bila dah mkn perancang ni..ON TIME beb heheheheh

sebab tu member aku selalu cakap " ko pun gemuk tapi subur je " hehehehe sebab tu aku nak peringatkan sekali lagi... sumer tu bergantung pada rezeki..kalau korang dah pergi check up dan takde masalah maknanya belum ada rezekilah tu..tapi bila dah kompen ko tergolong dlm golong..M....L tu.... WAALLAHUALAM...(pesal ek org yang tak kawen senang je nak mengandung anak luor tu) adoiiiiiiiiiiiiiiii NILAH KEHIDUPAN......

so..kepada wanita2 diluar sana yang still menunggu..moga2 ada rezekilah lepas ni ek.... cuba cek tanda2 hamil kat bawah ni..mana tau akan terjadi pada korang nanti.. INSYAALLAH


TANDA-TANDA KEHAMILAN (dipetik dari mengandung.com)

Keletihan

Keletihan melampau boleh menjadikan ibu-ibu yang mengandung rasa tertekan. Apatah lagi jika ada anak-anak lain yang masih kecil atau terpaksa menguruskan rumah tangga sendiri tanpa bantuan dari suami atau pembantu rumah. Amalkan Staminex untuk memberi tenaga sepanjang hari walaupun dalam keadaan sibuk.

Vena Varikos

Urat-urat kaki akan membengkak dan timbul sewaktu hamil. Ini berlaku disebabkan oleh kandungan hormon kehamilan yang meningkat meyebabkan saluran darah membesar dan perjalanan darah menjadi perlahan. Rahim yang membesar juga menekan aliran darah dari bahagian kaki menuju ke jantung menyebabkan perjalanan darah tersekat dan lambat. Ini berlaku pada pada bulan-bulan terakhir kehamilan kerana berdiri terlalu lama dan lebih kerap berlaku di kalangan wanita yang sudah berulang kali hamil. Ceraian Salindah B1 membantu melancarkan aliran darah agar mencegah berlakunya Vena Varikos.

Buasir Pendarahan atau rasa sakit semasa membuang air besar boleh berlaku sewaktu hamil. Ia berlaku disebabkan tekanan kepala bayi pada vena (urat) disekeliling dubur dan menyebabkan ia membengkak. Makanan berserat membantu melawaskan pembuangan najis. Amalkan Bio-Fiber sewaktu mengandung.

Pitam

Ini berlaku akibat tekanan darah rendah sewaktu mengandung. Punca utamanya ialah dari sistem peredaran darah ibu hamil. Sewaktu bangun dari tidur jangan terus berdiri, mengiring terlebih dahulu dan bangun perlahan-lahan. Ceraian Salindah B1 membantu menambah darah di kalangan wanita hamil.

Morning Sickness

Biasanya berlaku selama tiga bulan. Ini disebabkan oleh peningkatan paras hormon dalam darah. Deria bau mereka pada waktu ini juga menjadi lebih kuat. Loya dan muntah boleh menimbulkan beberapa masalah seperti rasa serba tak kena, tidak selesa dan tidak bermaya untuk menjalankan tugas. Anda digalakkan makan makanan yang rendah karbohidrat dan susu. Produk yang disyorkan termasuklah Diafood dan Susu Intelac.

Kulit Perut Merenggang

Ia juga dikenali sebagai stretcht mark yang berlaku kerana kulit menegang dan pecah pembesaran rahim meregangkan tisu di bawah kulit. Kesan ini boleh dikurangkan dengan menyapu minyak zaitun 2-3 kali sehari dari mula kehamilan sehingga bulan terakhir kehamilan.

Bisa Hati

Sakit hulu hati akibat timbunan asid gastrik dalam perut. Perjalanan usus lebih lambat ketika hamil dan rahim yang kian membesar menekan perut menyebabkan asid perut bertakung. Bahagian tengah dada juga akan terasa sakit. Masalah ini boleh diatasi dengan meminum lebih susu dan tidak membiarkan perut kosong. Kurangkan makanan pedas atau bergoreng dalam diet.

Infeksi Vagina

Perubahan hormon yang disebabkan oleh kehamilan mengubah tingkat keasidan vagina dan meningkatkan produksi karbohidrat (glikogen) yang merupakan makanan bagi organisme jangkitan. Penggunaan douche yang dirumuskan menggunakan bahan-bahan semulajadi digalakkan seperti Femina untuk mengawal jangkitan fungus.

Kerap Buang Air Kecil

Kerap berlaku pada trimester ketiga kehamilan kerana rahim menekan pundi kencing. Otot dasar pelvis yang lemah menjadikan air kencing akan keluar secara tidak sengaja jika batuk atau ketawa. Elakkan mengangkat barang berat dan kerap lakukan senaman lantai pelvis.

Kekejangan

Kekejangan yang berlaku di kalangan wanita hamil menunjukkan mereka kekurangan bekalan kalsium. Kontraksi otot yang menyakitkan biasanya berlaku pada betis dan kaki. Banyakkan pengambilan kalsium seperti susu, dadih dan keju.


Dan pada mereka yang dah berjaya hamil tu....JAGA KANDUNGAN KORANG TU DENGAN SEBAIKNYA OKESSSSSSSSSSS

1) MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN... :-

Ada beberapa jenis makanan yang sebaiknya dihindari selama kehamilan karena mereka dapat menyebabkan infeksi-infeksi seperti; salmonella,toksoplasmosis,listeria, E.coli, yang dapat membahayakan bayi dalam kandungan anda.

Jangan makan daging mentah (sushi) atau yang dimasak kurang matang, karena mengandung Toksoplasmosis sebuah parasit yang dapat menyebabkan infeksi serius pada janin anda dan juga E.coli, yang berbahaya bagi ibu hamil dan janin.

Toksoplasmosis terdapat pada sayuran yang tidak dicuci dengan baik, oleh karena itu bersihkan sayuran anda dengan baik, apalagi untuk salad atau lalapan yang dimakan mentah. Hindari juga kotoran kucing atau bermain-main dengan kucing selama kehamilan karena mengandung toksoplasmosis.

Jangan makan daging ayam dan telur yang dimasak kurang matang atau mentah , hindari makan hati ayam/daging yang mungkin sumber dari salmonella, yang dapat menyebabkan diare yang berat pada ibu hamil. Juga diperhatikan piring, alat-alat masakan yang terkena daging ayam mentah ini untuk dicuci.

Ikan tuna steak, ikan sea bass, shark, atau ikan-ikan berukuran besar yang diketahui mengandung tingkat mercuri yang tinggi yang dapat menyebabkan kerusakan saraf jika dimakan dalam jumlah besar. FDA rekomendasi ikan tuna dan ikan ukuran besar ini sebatas 12 ons perminggu

Keju lunak seperti brie dan camembert, blueveined cheese juga keju dari susu kambing dan domba, serta jangan minum susu yang tidak di pasteurisasi. Semua produk ini mempunyai resiko membawa listeria. Listeria tipe bakteri yang mampu menembus plasenta dan menyebabkan infeksi janin, pada dewasa tidak ada gejala atau seperti flu. Listeria dapat menyebabkan keguguran,kelahiran premature, dan keracunan dalam darah. Sebaiknya hindari makanan jenis ini sampai melahirkan bayi anda.

Jangan minum yang mengandung alcohol dapat menyebabkan kelainan perkembangan pada janin ada juga problem emosional pada bayi.

Minuman yang mengandung cafein seperti kopi, teh sebaiknya di hindari atau dibatasi karena kopi dapat memperngaruhi berat badan rendah pada bayi, keguguran dan juga cafein mengurangi penyerapan zat besi.

Ingatlah perkembangan bayi dalam kandungan anda tergantung dari apa yang anda makan
selama kehamilan.




2) PEMAKAIAN YANG SESUAI :-

Adalah menjadi satu kesukaran berpakaian bagi ibu hamil yang baru pertama kali melangkah ke alam kehamilan.

Ramai yang mengeluh kerana ada yang kurang arif dalam memilih pakaian yan sesuai. Biasanya masalah ini lebih kerap dialami oleh ibu-ibu hamil yang bekerjaya.

Pakaian kerja semasa hamil yang sesuai lebih diperlukan berbanding pakaian kerja biasa yang biasanya mempamerkan susuk tubuh mereka dengan pakaian yang sedikit ketat agar lebih ramping di mata umum.

Berikut adalah beberapa pakaian yang harus dielakkan semasa hamil iaitu;

  • Elakkan memakai pakaian ketat terutama fabrik dari jenis jeans.
  • Elakkan memakai seluar dalam yang terlalu ketat.
  • Elakkan memakai baju yang terlalu ketat kerana ia akan menekan perut dan tekanan tersebut akan membuatkan anda tidak selesa.
  • Elakkan memakai kasut tumit tinggi. Kasut ini amat membahayakan pemakainya kerana kestabilannya kurang.
Apa yang penting sekali adalah mengamalkan memakai pakaian yang longgar dan bersesuaian dengan bentuk badan anda. Utamakan keselesaan anda dan kandungan anda.

*** THE END***


7 Responses so far.

  1. rezeki masing-masing kan oya....ade yg senang lekat ada yg susah....apa pun harus ada usaha+doa+tawakal.....

  2. alyyani says:

    da nak banak, baru tu ape yg tak boleh makan,. sebelum ni tau sikit2. skang da tau detail. :)

  3. Hezesuze says:

    ermm btul tu..sumnye bergantung pada rezeki ALLAH swt dan kehendaknye...

    akak pun 6thn kawin xde anak pastu amik anak angkat...after 6bulan twos disahkan hamil...now da ada 3 org cahayamata...huhu

    kita juga jgn lupa usaha & tawakal....ada gak beberapa kwn akak yg mengalami situasi camgini...bila da amik anak angkat alhamdulillah now masing2 da ada anak sndiri...

  4. heheh ingat kak oya pregnant lagi...
    Rezeki masing2 kak...
    ada yang cepat dapt baby and ada yang lambat...
    Tapi apa2 pun kena banyak berdoa, berusaha dan bertawakal..

  5. precious says:

    Anak sumo dah besar2. Tunggu cucu lak! hihiiiii

  6. oya..berguna tul info ko ni utk org2 yg kembali peknen mcm aku..heheh..tq for the info..insyaallah..akan ku jaga kandungan ku ini sebaik mungkin..

  7. salam...

    mmg aa..org bertahun2 baru dpt anak..sy ni dah 4 thn..still x de lg pnah kgguran...insyallah de ler rzeki tu cuma kne sabar dan usaha